حرفهای یک طلبه

در این وبلاگ مباحث اخلاقی و اعتقادی و فرهنگی رو در راستای عبودیت طرح خواهیم کرد ان شاء الله

حرفهای یک طلبه

در این وبلاگ مباحث اخلاقی و اعتقادی و فرهنگی رو در راستای عبودیت طرح خواهیم کرد ان شاء الله

خدمت نه ارتزاق

پنجشنبه, ۱۶ دی ۱۳۹۵، ۱۲:۳۱ ق.ظ

نامه‏ اى است از امام على علیه السلام به اشعث بن قیس کارگزار او در آذربایجان.

 ♻️ «وَ انَّ عَمَلَکَ لَیْسَ لَکَ بِطُعْمَةٍ، وَ لکِنَّهُ فى‏ عُنُقِکَ امانَةٌ وَ انْتَ مُسْتَرعىً لِمَنْ فَوْقَکَ. لَیْسَ لَکَ انْ تَفْتاتَ فى‏ رَعِیَّةٍ، وَ لا تُخاطِرَ الَّا بِوَثیقَةٍ. وَ فى‏ یَدَیْکَ مالٌ مِنْ مالِ اللَّه عَزَّوَجَلَّ وَ انْتَ مِنْ‏ خُزَّانِهِ حَتَّى تُسَلِّمَهُ الَىَّ وَ لَعَلّى‏ انْ لَّا اکُونَ شَرَّ وُلاتِکَ لَکَ» «1»

♻️ بى‏ گمان کارى که به تو سپرده شده طعمه و لقمه ‏اى براى تو نیست، بلکه امانتى است بر گردن تو و تو زیر نظر کسى هستى که بالاتر از تو است.
براى تو شایسته نیست که درباره ملّت استبداد بورزى و خودسرانه تصمیم بگیرى؛ یا بى در دست داشتن سندى اطمینان بخش، به کار خطیرى اقدام کنى. بخشى از مال خداى و عزوجلّ را در اختیار دارى که خزانه‏دار آن هستى تا به خودِ من بسپارى. در این صورت امیدوارم که من نیز برایت زمامدار بدى نباشم.



💦 نکته‏ ها و پیام‏ ها
1- پست و مقام و مسؤولیت در فرهنگ دینى، امانتى است موقّت، براى ارائه خدمت نه طُعمه‏ اى است براى ارتزاق و اختلاس و منبع درآمد و تجارت.

2- رعایت سلسله مراتب در مراکز نظامى و ادارى، لازم و مطلوب اسلام است. هر مقام و مسؤولى باید به عملکرد زیر مجموعه ‏هاى خود اشراف داشته باشد و آنها را به حال خود واننهد و با برنامه ثابت و سنجیده از آنها توضیح بخواهد و در نقطه‏ هاى آغازین لغزش و انحراف، توبیخشان کند. تسامح و تساهل را سپر ساختگى قرار ندهد که آن را زمان و شرایط خاصّى است که در محدوده خود، باید، اعمال شود و از تعمیم و توسعه بى‏مورد آن، پرهیز گردد.

3- حاکمان در هر رتبه که هستند باید اموال عمومى را پاس بدارند و خودسرانه درباره آن تصمیم نگیرند بلکه به ‏عنوان صندوقدار امین عمل کنند؛ باشد که راه‏هاى سوء استفاده مالى تا حدودى بسته شود و بودجه‏ هاى لازم از مجارى صحیح و معین هزینه گردد.
 
📒(1)- نهج‏ البلاغه، نامه 5

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۰/۱۶
محمد وحید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی